nmpco

ديزل ژنراتور مواد گاز سوز

ديزل ژنراتور كاتر پيلار

۳۳ بازديد

كمپاني كاترپيلار (Caterpillar يا CAT) بدون ترديد بزرگترين كمپاني دنيا در زمينه توليد ماشين آلات سنگين مي باشد . نام اين كمپاني كه به دليل عملكرد بي نقص و سرعت فراوان در درو كردن محصولات از «كرم ابريشم» به عاريه گرفته شده است  ، قريب به 90 سال پيش كه با ساخت تراكتورهايي با قابليت جابجايي بر سر زبان ها افتاد ، تا كنون در صدر ليست توليد كنندگان ماشين آلات كشاورزي ، حفاري و صنعتي مانند تراكتور ، بيل‌هاي هيدروليكي ، جرثقيل ، لودر و … بوده است . فراز و نشيب هاي فراوان اين شركت (مانند ساخت ادوات دفاعي و جنگي در هر دو جنگ جهاني) نه تنها سبب نشده است تا از پيشرفت روزافزون اين مجموعه كاسته شود ، بلكه جسارت مديران آن را براي ورود به زمينه هاي ديگري مانند موتورهاي ديزلي ، گازسوز ، درون‌سوز ، توربين‌هاي گازي و لوكوموتيوهاي ديزلي- الكتريكي را بيشتر نيز كرده است . ديزل ژنراتور كاتر پيلار و انواع مدل هاي آن كه يكي از محبوبترين محصولات اين كمپاني مي باشد ، همواره حرفاي زيادي براي گفتن داشته و معياري براي رقابت و سنجش ديزل ژنراتور هاي ديگر كمپاني ها مي باشد . از انجايي كه معمولا طرز كار ماشين آلات صنعتي شبيه يكديگر مي باشند ، از ارائه توضيحات تكراري در اين باره مي پرهيزيم ؛ ولي نياز به تاكيد است كه يك دستگاه صنعتي ، به هر اندازه كه نوين و پربازده هم كه باشد ، باز هم به نگهداري و تعميرات نياز دارد ، رسيدگي هاي جزئي كه در صورت عدم توجه به مشكلات اساسي تبديل مي شوند . ديزل ژنراتور كاتر پيلار نيز از اين قائده مستثني نمي باشد ، در نتيجه بايد در زمان هاي مشخصي (بر اساس ساعات كاركرد مشخص مي گردد ) به وارسي وضعيت آن پرداخته شود . نكته اول نگهداري ديزل ژنراتور كاتر پيلار بازرسي آب رادياتور آن مي باشد . توجه به تميزي و مقدار استاندارد اين سيال ، بررسي محل اتصالات ، لوله ها و شلنگ ها ، عدم نشتي و حصول اطمينان از كاركرد صحيح كاربراتور از قدم هاي بعدي اين مرحله مي باشند . تست روغن قدم بعدي اين كنكاش است . با اندازه گيري ميزان روغن موجود در دستگاه ( در زمان استراحت مطلق آن) و همچنين تست غلظت روغن (كه در صورت گرانروي پايين نا مطلوب است) مي توان از مرغوبيت و يا عدم مرغوبيت آن مطلع شده و در صورت نياز و با توجه به دستورالعمل شركت سازنده ديزل ژنراتور كاتر پيلار آن را تعويض كرد . تعويض به موقع فيلتر روغن ، سوخت ، هوا و همچنين واكاوي باتري دستگاه ، ولتاژ اين وسيله ، عدم سولفاته شدن آن ، اتصالات كابل ها وتسمه هاي مرتبط با آن ، از ديگر اقداماتيست كه با وجود زحمت و هزينه نچندان زياد ، اثرات بسيار مثبتي در افزايش بازدهي ديزل ژنراتور دارند . آچار كشي بدنه ديزل ژنراتور كاتر پيلار ، توجه به پاكيزگي ظاهري و توجه به ميزان سوخت داخل ماشين از ديگر نكات حائز اهميت در حفظ صحيح اين دستگاه مي باشد .

مولد گاز سوز

 

ديزل ژنراتور ولوو

۴۰ بازديد

 

همه ما با شنيدن نام ولوو ، ناخود آگاه به ياد اتوبوس،تريلي و كاميون هاي كمپاني بزرگ سوئدي مي افتيم . مجموعه اي كه با گسترش دادن دامنه فعاليت هاي صنعتي خود در زمينه هاي ادوات دريايي و فضايي ، سيستم هاي تحريق ، پيشرانه و الكترو مكانيكي آن ها ، نه تنها به غول صنعتي اسكانديناوي و شمال اروپا تبديل شده است ، بلكه در ميان رقباي جهاني خود نيز جايگاه رفيعي به دست آورده و احترام همگان را برانگيخته است . در كنار صنايع فوق ،ولوو پنتا به عنوان يكي از زير مجموعه هاي ولوو در زمينه ساخت ماشين آلات صنعتي ، علي الخصوصديزل ژنراتور مشغول مي باشد . طبق يكي از شعارهاي معروف اين كمپاني ، حضور مشتريان در هر نقطه از اين كره خاكي ، ته دره ها ، سطح اقيانوس ها ، نوك قله ها و زندگي در دور دست ترين نقاط زمين ، باعث نمي شود كه در خدمت رساني به آن ها كم و كاستي وجود داشته باشد . كمپاني ولوو پنتا معتقد است كه بدون در نظر داشتن طبيعت كار و مكان شما ، محصولاتشان ( اعم از ديزل ژنراتور ولوو ، ماشين آلات صنعتي و موتورهاي درياي ) در بهترين حالت خود كار كرده و طرز كار آسان و موثر آن كاملا ملموس مي باشد . از سوي ديگر اين اطمينان خاطر داده مي شود كه مالكين محصولات (ديزل ژنراتور) ولوو پنتا مي توانند با تكيه بر پتانسيل ماشين آلاتشان ارزش حداكثري محصولات و متدهاي توليدي خود را كسب كنند .

 استفاده از ديزل ژنراتور ولوو اين تضمين را به كاربران خود مي دهد كه تا سال ها مي توانند روي كارآمدي و بازدهي حداكثري دستگاه هاي خود حساب باز كنند . ماشين آلاتي كه حتي اگر به عنوان كالايي نو نيز خريداري نشود ، باز هم در زمره بهترين ها هستند . از مهمترين مدل هاي موجود ديزل ژنراتور ولوو در بازار ايران مي توان به مدل هاي TAD و TWD اشاره كرد . اين دو مدل كه خود داراي ده ها زير گروه مي باشند ، در ابعاد ، قيمت ، توان هاي ورودي و خروجي متفاوت و همچنين كاربرد هاي متفاوت وجود دارند . توان خالص اين ديزل ژنراتور ها از100 كيلو وات شروع شده و تا 700 كيلو وات هم مي رسد و متقاضيان خريد آن ، با مشاوره گرفتن از كارشناسان زبده امر ، مي توانند مناسبترين گزينه را خريداري كنند .تعداد سيلندرهاي ديزل ژنراتور ولوو نيز يكي ديگر از نقاط قوت آن مي باشد كه دست مشتريان را براي انتخاب مولدي مفيد و پر بازده باز مي گذارد . از ديگر مزاياي ديزل ژنراتور مي توان به توان بالا كاركرد ، بدنه مقاوم با لرزش كم ، آلوگي صوتي حداقلي ، فعاليت  بدون توقف و تعميرات و نگهداري ارزان اشاره كرد .

مولد گاز سوز

ديزل ژنراتور چيست؟

۴۵ بازديد

 

 

ديزل ژنراتور يا موتورهاي مكانيكي توليد انرژي الكتريكي ، از دو قسمت ديزل ( موتوري مكانيكي كه انرژي سوخت هاي فسيلي را به انرژي مكانيكي  يا حركتي تبديل مي كند ) و ژنراتور ( يا مولدي كه انرژي مكانيكي را به نيروي الكتريكي و برق تبديل مي كند )  تشكيل شده است . ديزل ژنراتور ها ، با توجه به ابعادشان قادر هستند تا برق لازم براي روشن ماندن يك لامپ تا برق مصرفي يك شهر بزرگ را تامين نمايند . ديزل ژنراتور ها معمولا در اماكني مورد استفاده قرار مي گيرند كه به شبكه انرژي ( مانند برق شهري ) دسترسي ندارند و يا نيازمند تقويت آن هستند . از مهمترين  اين اماكن مي توان به ادارات ، مجتمع هاي مسكوني بزرگ و حتي قطار و كشتي ها اشاره كرد .  ديزل ژنراتور معمولا به دسته هاي مولد اضطراري ، مولد دائم ، مولد پايه ، و مولد چند منظوره تقسيم مي شوند . مولد اضطراري يا استندباي ، همانطور كه از نامش پيداست ، وظيفه تامين برق در هنگام قطع جريان اصلي را دارد . اين نوع ديزل ژنراتور در 2 حالت « شروع كار به هنگام قطع جريان اصلي » و « كار به موازات جريان اصلي با انرژي كم » در بازار موجود مي باشند كه هريك بنا به ويژگي هاي ساختاري ، توانايي و شركت سازنده اش رتبه بندي مي شوند . مدل بعدي ديزل ژنراتورها مولد هاي دائمي هستند كه توانايي توليد برق با جرياني ثابت را دارند . مولد هاي پايه دسته اي از ديزل ژنراتورها هستند كه در اماكني كه نياز فصلي و موقتي به برق دارند ( مانند كارگاه هاي دور افتاده ) مورد استفاده قرار مي گيرند . دسته آخر مولد ژنراتور هم مولدهاي چند منظوره مي باشند كه داراي ويژگي 2 گروه قبلي ( دائمي و پايه ) در خود بوده و بنا به نياز در نقش هريك قابل استفاده مي باشد . اين ژنراتور با توجه به ويژگي هاي كاربردي و فيزيكي خود ، بسيار  مقرون بصرفه مي باشد.

يكي از روش هاي محبوب استفاده از ديزل ژنراتور ها ، اتصال موازي آن ها به يكديگر مي باشد كه به اصطلاح به آن «جزيره» مي گويند . اين جزيره ها كه از اتصال 5 تا 25 مولد بوجود مي آيند ،  بدون وابستگي به شبكه برق ،داراي قدرت زياد ، نوسان كم و بسامد ، شدت جريان و فازي يكسان مي باشند .

از مهمترين اجزاي ديزل ژنراتور  مي توان به شاسي مولد ، كانوپي سايلنت ( اطاقك محافظ كاهش آلودگي صوتي و ضربه ) ، سيستم‌هاي مولد گرما و كنترلي  نام برد ؛ همچنين كمپاني هاي كاترپيلار ، لروي ، سومر ، مكالته ، لينز ، استامفورد و

اي وي كي از پرچمداران توايد اين مولدها مي باشند

  مولد گاز سوز

ديزل ژنراتور

۳۶ بازديد

ديزل ژنراتور به دستگاهي ميگويند كه در مواقع ضروري مانند هنگامي كه برق و يا نيروي الكتريسيته در دسترس نيست مورد استفاده قرار ميگيرد.البته استفاده از دستگاه ديزل ژنراتور بنابر موقعيت ها و شرايط مختلف ميتواند متفاوت باشد ولي مصرف اعم از اين دستگاه در مورد بالا خلاصه مي شود.

ديزل ژنراتور ها بسته به ظرفيت و تواني كه دارند در انواع مختلف عرضه ميشوند.توان آنها با مقياس ولت آمپر سنجيده ميشود.از مصارف خانگي گرفته تا مصارف سنگين تر ميزان توان اين ديزل ژنراتور ها كه بر حسب ولت آمپر مي باشد متغيير است.مقياس ديگري نيز در ديزل ژنراتور وجود دارد كه از آنها با نام مگاولت ياد ميشود.اما در ادامه اين مقاله ميخواهيم به اجزاي اصلي و ساختمان ديزل ژنراتور بپردازيم زيرا ممكن است بسياري از شما عزيزان با اجزاي آن نا آشنا باشيد و يا آنها را به طور كامل نشناسيد.اما قبل از آن بايد يك مورد را در مورد ديزل ژنراتور بيان كنيم و آن هم سوخا اين دستگاه است.حتما شما ميتوانيد از نام ديزل ژنراتور به سوخت آن پي ببريد.سوخت اصلي ديزل ژنراتور گازوئيل ميباشد زيرا اساسا داراي موتور ديزلي ميباشد و سوخت موتور هاي ديزلي نيز گازوئيل است.اين دستگاه توسط گازوئيل ميتواند انرژي الكتريكي و يا همان برق توليد كند تا به مصارف مختلف برساند.

در ساختمان اصلي ديزل ژنراتور دو قسمت اصلي وجود دارد يكي ژنراتور الكتريكي و ديگري موتور ديزلي.

موتور ديزل ژنراتور را به عنوان مهمترين بخش ديزل ژنراتور به حساب مي آورند زيرا منشاء تمام توان اين دستگاه  موتور آن مي باشد.مواردي كه درانتخاب يك موتور مناسب بايد رعايت شوند متعدد هستند اما مهمترين مورد براي انتخاب يك موتور مناسب همان توان خروجي آن مي باشد.يعني بايد بسته به شرايط و موقعيت خود بهترين موتور را انتخاب كنيد .البته در انتخاب موتور ديزل ژنراتور دو فاكتور اساسي ديگر نيز وجود دارد كه يكي از آنها صداي توليد ژنراتور و ديگري محفظه سوخت آن مي باشد.در موراد خاص تمامي اين عوامل ميتواند در انتخاب بهترين ديزل ژنراتور موثر و قابل تفكر باشند.پس بايد به تمامي جزئيات هنگام انتخاب آن دقت لازم را بفرمائيد.ممكن است بسياري از شما عزيزان برايتان سوال باشد كه اين دستگاه چگونه شروع به كار ميكند.بايد بدانيد كه استارت اين دستگاه با وجود نيروي الكتريكي خورده ميشود.يعني ديزل ژنراتور براي راه اندازي نياز به يك منبع تغذيه دارد كه اين منبع تغذيه از 12تا 24 ولت تنظيم مي شود و قابل انتخاب است.بخش بعدي كه در ديزل ژنراتور بسيار مهم است و بعد از موتور در اولويت دوم قرار ميگيرد ژنراتور ديزل ژنراتور مي باشد.بعد از اينكه ژنراتور توان خروجي موتور را دريافت كرد ،انرژي حاصل از آن را تبديل به برق ميكند. قابل ذكر است كه قدرت ژنراتور نيز همانند توان موتور براي شرايط مختلف متفاوت است و قابل انتخاب مي باشد.

مولد گاز سوز

 

ديزل ژنراتور استريم

۲۵ بازديد

ديزل ژنراتور استريم يكي از پر طرفدارترين ديزل ژنراتور هاي بازار ايران مي باشد . اين محصولات چيني كه عمدتا در 3 مدل 1GF ، 2GF و 3GF توليد و به فروش مي رسند ، تواني بين 10 تا 50a كيلو وات دارند . در مورد كاربرد ديزل ژنراتور ها اطلاعات فراواني وجود دارد ، اما كاربرد ژنراتورهاي كوچك – مانند استريم – معمولا در سايه نمونه هاي بزرگتر قرار گرفته است . ابعاد اين نوع ژنراتور بسيار كوچك است ، لذا نمي توان انتظاري كه از يك ژنراتور غول پيكر داريم از اين دستگاه ها داشته باشيم ، اما گاهي همين كوچكي و توان اندك نيز چنان گرهي از كار كارفرمايان خود مي گشايند كه با هيچ ژنراتور ديگري امكان پذير نيست . به عنوان مثال در يك درمانگاه كوچك كه امكان خريد ديزل ژنراتور ي گران قيمت وجود ندارد ، خريد و نصب يك ژنراتور استريم سبب مي شود تا در هنگام قطع احتمالي برق شهر ، پزشكان ، پرستاران و بيماران با مشكل خاصي مواجه نشوند ، كمااينكه اين قطعي برق ممكن است به قيمت جان يك بيمار تمام شود . پس مي توان نتيجه گرفت كاربرد اين ژنراتورهاي كوچك تامين برق موقتي و در زماني محدود مي باشد . از ديگر كاربرد هاي ژنراتور استريم مي توان به استفاده از آن ها در چاه هاي آب (براي روشن كردن پمپ آب ) ، فروشگاه ها ، رستوران ها و ساير اماكني كه بدون برق و روشنايي خالي از سكنه (مشتري) مي شوند اشاره كرد . در سال هاي اخير و در پي استفاده بي حد و حصر از نيروي برق (خصوصا در تابستان پايتخت) ، شاهد قطعي برق در فواصل زماني معين و مشخصي بوده ايم كه به نوعي جيره بندي شبيه است . در چنين مواقعي ، قطعي برق براي برخي شركت ها ، تعبير واقعي يك ضرر و زيان بود ، چرا كه علاوه بر پرداخت حقوق به كارمندان خود درازاي انجام هيچ كاري ، از زمان بندي امور نيز عقب افتاده و از سوي ديگر اين قطعي برق مي توانست به پايگاه اطلاعاتي آنان آسيب رساند ؛ در چنين شرايطي شاهد آن بوديم كه مديران كارآزموده با استفاده از همين ديزل ژنراتور هاي استريم ، از يك تهديد يك فرصت ساخته اند و نه تنها از انجام امور باز نمانده اند ، بلكه در بلند مدت نسبت به رقباي خود نيز پيشي گرفته اند . شايد در نگاه اول خريد يك ديزل ژنراتور پر هزينه به نظر برسد ، اما در بلند مدت و با دفع تهديدات ناشي از قطعي برق مقرون بصرفه خواهد بود . يكي ديگر از كاربردهاي اين وسيله كه به نوعي براي ما ايرانيان ملموس تر مي باشد ، استفاده از ديزل ژنراتور استريم در دسته هاي عزاداريست . بدن شك هريك از ما تجربه برخورد با اين وسيله در اين ايام را داشته ايم ، يك «موتور برق» كه با سوزاندن سوخت تزريقي به آن ها ، برق لازم براي روشنايي و استفاده از سيستم صوتي را مهيا مي كنند . در معرفي هريك از مدل هاي اين ژنراتور نيز لازم به ذكر است كه مدل GF1 اين وسيله با كوپل پولي – تسمه و تك سيلندر مي باشد . مدل هاي GF2و3 نيز ژنراتورهاي معمولي و مشابهيند با اين تفاوت كه 3GF به دليل داشتن محفظه اي عايق ، آلودگي صوتي كمتري دارد . از مهمترين قطعات اين وسايل نيز مي توان به چارچوب فولادي ، باك سوخت دروني ، فيلتر صدا ، لرزه گير ، تابلو كنترل ، حفاظ هاي ايمني و باتري آن اشاره كرد .در پايان لازم به ذكر است كه خريد اين وسيله از نمايندگي هاي معتبر آن ، از مزايايي نظير گرانتي 5 تا 10 ساله ، حمل ، نصب و راه اندازي رايگان برخوردار است .

مولد گاز سوز

 

درباره ديزل ژنراتور دست دوم

۱۵ بازديد

 

بدون شك همه ما تجربه برخورد با اجناس دست دوم را داشته ايم ، چه زماني كه قصد تعويض يكي از لوازم منزل خود به عنوان فروشنده و چه زماني كه قصد ابتياع خوردويي دست دوم به عنوان خريدار داشته ايم ، با كالاهايي روبرو بوده ايم كه مالك اوليه آن به هر دليلي ، تمايل و توانايي نگهداري از آن ها را نداشته است . به عنوان مثال در موارد فوق ، شخصي در پي پاسخگو نبودن لوازم آشپزخانه اش به نيازهاي روزمره وي  قصد تعويض اين لوازم و جايگزيني آن ها با لوازمي بهتر را دارد و يا شخصي به دليل نياز مبرم به پول ، اقدام به فروش خودروي خود مي كند . شايد صدها دليل براي خريد و فروش اين قبيل كالاها و ظهور پديده اي به نام «كالاي دست دوم» وجود داشته باشد ، اما آنچه كه بديهيست عدم توانايي اظهار نظر در مورد عيوب و نقاط قوت اين نوع كالاست ، به بياني ديگر نمي توان با قضاوت كلي اذعان داشت كه همه وسايل دست دوم خوب و يا همه آن ها بد مي باشند . گاه ممكن است وسيله اي داراي راندماني حداكثري باشد اما به دليل اينكه مالك آن نيازمند كاركردي بيشتر و گسترده تري مي باشد به فروش آن مبادرت ورزد ، در حالي كه ممكن است همين كالا براي شخص ديگري با سطح توقع پايين تر ، وسيله اي فوق العاده به نظر برسد . از اين روست كه سطح توقعات از يك كالا سبب مي شود تا دست دوم بودن آن خوب يا بد به نظر برسد . براي تفهيم بهتر موضوع ، مي توان خودرويي توليد داخل را در نظر گرفت . زماني كه اين خودرو از كمپاني تحويل گرفته شده و مورد استفاده قرار مي گيرد ، پس از مدتي به فرد ديگري واگذار مي گردد . در اين فعل و افعالات مالك اوليه در پي بهره گيري از خدماتي نوين تر از يك خودروي خارجي مي باشد ، اين در حاليست كه مالك ثانويه آن از امكانات و كارايي خريد خود به شدت خشنود است ، لذا مي توان نتيجه گرفت رضايت از كالاهاي دست دوم امري نسبي بوده و به نياز و سطح توقع خريداران آن بستگي دارد . موارد فراواني نيز براي ما پيش آمده است كه در نقش يك فروشنده قصد واگذاري يك كالا را داشته ايم . هرچند در اين حالت با آگاهي كامل از ماهيت جنس مورد نظرمان و توانايي واقعي آن اقدام به فروش مي كنيم ، اما باز هم اين نياز هاي خريدار است كه شرط اصلي انجام اين معامله مي باشد . در كنار همه اين عوامل ، افراد بسياري را ديده ايم كه استفاده از اجناس دست دوم را ناپسند مي دانند اما در صنعت انجام چنين عملي كسر شان نمي باشد . در دنياي صنعت ، همه روزه از ابزار آلات و ماشين هايي نوين رونمايي مي گردد . گاهي ارتقاء سطح يك كارخانه با كمك اين ماشين آلات به هيچ عنوان مقرون بصرفه نمي باشد ، از سويي ديگر در شرايط تحريم كشورمان ، دستيابي به برخي از تكنولوژي ها نيز نا ممكن است ، لذا بهترين راه در اين شرايط استفاده از ماشين آلات دست دوم مي باشد . ديزل ژنراتور ها نيز به عنوان عضوي از اين خانواده بزرگ ، در كسوت ماشين آلات صنعتي به صورت دست دوم خريد و فروش مي شوند . همانطور كه گفته شد ، به كلي نمي توان از خوبي و بدي يك دستگاه – مثلا ديزل ژنراتور –  سخن گفت ، اما به حتم مي توان گفت كه نياز يك كارفرما عيار آن را مشخص مي كند . از ديگر فوايد استفاده از ديزل ژنراتور يا هر وسيله دست دوم ديگري ، مي توان به قيمت مناسب آن اشاره كرد . وسيله اي را در نظر بگيريد كه فقط يك هفته از توليد و استفاده از آن گذشته است ، بي ترديد نمي توان اين دستگاه را وسيله اي مستهلك دانست اما با توجه به تعاريف ، اي وسيله در صورت فروش كالايي دست دوم بوده و قيمتي به مراتب پايين تر از قيمت اوليه خود دارد ، در نتيجه تجسس براي يافتن ديزل ژنراتور يا هر ابزار صنعتي ديگري با كاركرد پايين و قيمت مناسب به نتايج خوبي منتهي مي گردد .

مولد گاز سوز

راهنماي انتخاب ديزل ژنراتور

۲۰ بازديد

 

در مقالات پيشين به تفصيل در مورد ماهيت ديزل ژنراتورها سخن گفتيم . دراثناي اين توضيحات بيان شد كه ديزل ژنراتور نوعي مولد است كه انرژي سوخت هاي فسيلي را به برق تبديل مي كند . كاربرد عمده اين دستگاه نيز در اماكني بود كه امكان دسترسي به برق شهري را نداشته يا استفاده از برق مستقيم شهري براي اين اماكن پرهزينه و كم بازده باشد . اين نوع مولد نيز مانند ساير كالاهاي صنعتي در ابعاد و توان هاي گوناگون توليد مي شود كه دليل آن نيز كاملا مشخص است ، پاسخگويي به سلايق و نيازهاي گوناگون . به عنوان مثال اگر تمامي افراد يك جامعه  قصد خريد دستگاه تلويزيوني را داشته باشد و با اين ذهنيت كه «همگي آن ها يك كار را انجام مي دهند» ديگر نيازي به فعاليت شركت هاي گوناگون در اين زمينه نبود . در چنين شرايطي يك مجموعه با انحصاري كردن حق توليد تلويزيون و ساخت فقط و فقط يك مدل دستگاه به خواسته خود رسيده و به نياز مردم پاسخ مي داد . اما عاملي كه سبب مي شود تا همچنين اتفاقي رخ ندهد ، علايق و نياز هاي متفاوت كاربران مي باشد . به عنوان مثال كارفرمايان با توجه به ابعاد محيط قرار گيري تلوزيون ، كيفيت تصوير ، قيمت ،  برند و كشور سازنده و ساير امكانات آن دست به خريد نمونه دلخواه خود مي زنند . حال اگر بخواهيم چنين موضوعي را به ديزل ژنراتورها تعميم دهيم ، به راحتي دليل كثرت مدل ها و كمپاني هاي سازنده آن را متوجه خواهيم شد . به عنوان مثال اگر كارفرمايي نياز واقعي مجموعه خود به نيروي الكتريسيته و توان آن را نسنجد ، نمي تواند ژنراتوري مناسب انتخاب كند . در چنين حالتي و ارتكاب اشتباه در انتخاب و برگزيدن ژنراتوري با توان كمتر از نياز ، كارها به درستي انجام نمي پذيرد و با انتخاب ژنراتوري با توان بيشتر ، هزينه هاي جانبي مجموعه  بيشتر مي شود ؛ در نتيجه آگاهي از توان دستگاه ها و برآورد توان مورد نياز در خريد يك ديزل ژنراتور در اولويت انتظارات يك كارفرما از مولد جديد خود قرار دارد . براي اين كار ليستي از توليد و عرضه كنندگان ديزل ژنراتور پيش روي شما قرار دارد ، توليد كنندگاني كه هريك از يك كشور بوده و سيستم متريك خود را دارند ( به عنوان مثال توان يكي بر حسب اسب بخار و ديگري بر حسب كيلو وات بيان شده است ) ، لذا يكسان سازي اين داده ها كمك بزرگي در مقايسه اين ماشين آلات مي كند . در جداول تبديل استاندارد ، تبديل هايي نظير « اسب بخار× ۰/۷۳۶ = كيلووات» و «كاوا × ۰/۸ = كيلووات » كاربرد بيشتري دارند . در گام بعدي تشخيص ديزل ژنراتور مناسب ، آگاهي از مصرف كنندگان موجود و ميزان انرژي مصرفي هريك حائز اهميت مي باشد ، به عنوان مثال نيروي محركه يك لامپ و يك ماشين ابزار CNC يكي نمي باشد ، لذا با ضريب دهي به هريك ، به محاسبه ميزان توان مورد نيازمان مي پردازيم . در اين محاسبات موتورهاي الكتريكي كه در بدو روشن شدن توان بيشتري مي طلبند ( راه اندازي مستقيم ) ضريب ۲/۵ ، موتورهاي ستاره مثلث ضريب۱/۷ و موتورهاي سافت درايو ضريب ۱ مي گيرند . پس از محاسبه توان اين ماشين آلات و احتساب درصد خطا ، توان ماشين آلاتي كه با برق سه فاز كار مي كنند را با يكديگر و توان ماشين آلاتي كه با برق تك فاز كار مي كنند را نيز با هم نوعانشان جمع مي كنيم . با تقسيم مجموع اعداد به دست آمده در جمع تك فاز ها به 3 و جمع حاصل تقسيم با مجموع 3 فاز ها ، توان مورد نياز به دست مي آيد . پس از اين مراحل ، با انتخاب ديزل ژنراتوري مناسب ، نيمه ديگر مسير را نيز مي پيماييم .

مولد گاز سوز

درباره ديزل ژنراتور

۱۵ بازديد

بدون شك همه ما در طول زندگي خود ، مبدل هاي انرژي فراواني را ديده ايم ؛ وسايلي كه يكي از مصاديق صحت قانون پايستگي انرژي مي باشند . اين وسايل با تبديل يكي از صورت هاي انرژي به ديگري ، نياز هاي بشر را تا حد زيادي برطرف ساخته است ، به عنوان مثال شما با اعمال گرما به سوخت هاي فسيلي ، انرژي دروني آن را آزاد مي كنيد ، توان زياد اين احتراق سيلندرها را در داخل پيستون خودرويتان به حرك در آورده و در نهايت سبب حركت اتومبيلتان مي شود . گاهي پنكه يا چرخ گوشت منزلتان را به پريز برق متصل كرده و آرميچرهاي وسايل فوق ، انرژي الكتريسيته را به انرژي جنبشي تبديل مي كند . پيرامون ما هزاران پديده ، اختراع و وسيله وجود دارند كه كارشان تبديل انرژي هاي هفتگانه( انرژي گرمايي، الكتريكي، شيميايي، هسته اي، تابشي و پاك مانند جنبشي آب و باد ) به يكديگر مي باشد. هريك از اين مبدل ها با نام هاي متفاوتي معرفي مي گردند ، ولي معروف ترين آن ها ژنراتور ها مي باشند . اين وسايل كه كارشان تبديل ساير انرژي ها ( علي الخصوص شيميايي-مكانيكي ) به انرژي الكتريكي مي باشد ، در محيط پيرامون ما بي شمارند . يكي از زير شاخه هاي همين ژنراتور ها ، ديزل ژنراتور ها هستند . در تعريفي ساده ، ديزل ژنراتور وسيله اي است كه با سوزاندن سوخت هاي ديزلي ، الكتريسيته توليد مي نمايد . از اجزاي اصلي هر ديزل ژنراتور مي توان به بخش مكانيكي آن ، بخش الكتريكي آن و انواع و اقسام رابط هايي ميان اين دوشئ نام برد . اجزايي كه به مرور زمان به تكامل ديزل ژنراتور منجر شده اند . به عنوان مثال مي توان از بدنه بسيار صلب اين ماشين آلات ، فيلتر هاي متعدد كه از آلودگي هاي هوا و صوتي جلوگيري مي كنند . سيستم هاي كنترل كننده نوين ، نمايشگر هاي مدرن و ساير آپشن هاي كاربردي نام برد . سيستم هاي خنك كننده اين ماشين آلات نيز جز لاينفك آن ها مي باشند ، سيستم هايي كه مبتني بر وجود سيالات كار مي كنند يعني مايعات و گاز ها . هواي سرد به عنوان عضوي از شاخه گازها ، با تردد در ميان قطعات ديزل ژنراتور و گرفتن گرماي آن و انجام مداوم اين عمل ، ماشين مذكور را خنك مي كند ، كاري كه مايعات خنك با جريان يافتن درون لوله ها انجام مي دهند . از مهمترين نكات ايمني در خصوص ديزل ژنراتور مي توان به عدم قرارگيري آن در مجاورت رطوبت ، در محيطي بسته بدون گردش هوا قرار نگيرد ، روغن آن در فواصلي كه شركت سازنده آن توصيه كرده است تعويض گردد و بازرسي مرتب در فواصل زماني معين و تميز نگاه داشتن آن اشاره كرد . در مورد طرز كار اين وسايل نيز مي توان اذعان داشت كه ، ديزل ژنراتور همانند ساير موتور هاي درون سوز ، با يك احتراق دروني روشن مي شود. همانطور كه در خودرو ، با فشار دادن پدال گاز ، بنزين بيشتري وارد سيلندر مي شود ، درديزل ژنراتور نيز اهرم هايي وجود دارد كه ميزان سوخت ورودي را كم و زياد مي كنند . با چرخيدن ميل لنگي كه 1 سر آن به موتور ديزلي و سر ديگر آن به ژنراتور وصل مي باشد ، انرژي ميان اين دو دستگاه مبادله شده و ژنراتور به كمك گاونر خود و القاي الكترومغناطيسي سيم پيچ ، الكتريسيته توليد مي كنند . از پركاربرد ترين مصارف ديزل ژنراتور مي توان به استفاده از آن در كارخانجات ، كارگاه هاي صنعتي ، هتل ها و اماكن تفريحي مانند شهر بازي ها ، اماكن دور افتاده و غير قابل برق كشي و … اشاره كرد .


ديزل ژنراتور

مولد گاز سوز

ديزل ژنراتور پركينز

۱۷ بازديد

مجموعه پركينز (Perkins Engines) يكي از زير مجموعه هاي كمپاني كاتر پيلار مي باشد كه با عمري قريب به 80 سال ، به فعاليت در صنايع سنگين ، ساخت موتورهاي درون سوز ، ديزل ژنراتور، موتورهاي عمراني ، صنعتي و كشاورزي مشغول مي باشد . كمپاني پركينز با فعاليت در زمينه هاي گوناگون ، موتور وسايل فراواني از قبيل زير دريايي ، كشتي ، لودر ، ليفتراك ، خودرو هاي سواري و … را مي سازد ، ولي محصولي از اين مجموعه كه قصد بررسي بيشتر آن را داريم ديزل ژنراتور پركينز مي باشد . يكي از بنيادي ترين قسمت هاي هر ديزل ژنراتورپركينز سيستم هوارساني آن مي باشد . وظيفه سيستم هوا رساني در اينگونه ماشين آلات ، فراهم آوردن هوايي بي آلاينده ، تحت فشار و دماي مناسب و توزيع همگون آن بين پيستون ها مي باشد . همانطور كه مستحضريد موتورها در برابر تغييرات هواي ورودي تحريق خود واكنش هاي مختلفي از خود نشان مي دهند . اين واكنش ها زماني به بازدهي حداكثر مي رسند كه هوا داراي دما ، فشار و خلوص بالا باشند . سيستم هوارساني ديزل ژنراتور پركينز با كمك هيتر( براي گرم كردن جريان ورودي در هواي سرد و كاهش زمان شروع كار دستگاه از لحظه استارت) ، توربوشارژر ( يا كمپرسور) و فيلتر هوا به انجام امور فوق و آماده سازي شرايط تحريق مبادرت مي ورزد . سيستم بعدي در ديزل ژنراتور پركينز ، سيستم سوخت رساني آن مي باشد . مي دانيم در خودروهاي شخصي ، با اعمال فشار روي پدال گاز ، دريچه هاي بنزين بيشتر باز شده ، سوخت بيشتري به داخل سيلندرها كشيده مي شود و در اثر انفجار آن ها و انرژي حاصل از اين تحريق ، سرعت خودرو بيشتر مي گردد . بايد اذعان داشت كه سيستم سوخت رساني ديزل ژنراتور پركينز نيز دقيقا به همين صورت كار مي كند و اپراتور مي تواند با كمك گاورنر بواسطه افزايش حجم سوخت ورودي ، سرعت قطعات و در نتيجه كار انجام شده را افزايش دهد . از ديگر بخش هاي اين سيستم نيز مي توان به فيلتر تصفيه ، پمپ فشرده سازي سوخت و نازل هاي تزريق اشاره كرد . مي دانيم كه دماي حاصل از اين فعل و انفعالات به حديست كه ممكن است به ذوب شدن قطعات فلزي ختم گردد ، لذا وجود سيستمي خنك كننده براي اين ماشين غير قابل اجتناب است . سيستم خنك كننده در ماشين آلات صنعتي و ديزل ژنراتور پركينز معمولا به كمك رادياتور كار مي كند . بدين شكل كه ماده سيال و خنك كننده ، آبي مي باشد كه براي افزايش نفطه جوش آن با كمي محلول ضد جوش تركيب شده و با گردش در قسمت هاي مختلف ديزل ژنراتور پركينز ، گرماي قطعات را گرفته ، به رادياتور مي دهد و مجددا به چرخه باز مي گردد . طبق قانون دوم ترموديناميك به بيان گرمايي ، ساخت ماشيني با بازدهي 100% غير ممكن مي باشد ؛ دليل اين اتفاق صرف غير قابل اجتناب بخشي از انرژي ورودي براي گرم كردن محيط مي باشد . حال در دستگاه هايي كه اين ميزان حرارت و انرژي تلف شده كم باشد ، نسبت كار مفيد به كل كار يا همان بازدهي افزايش مي يابد . يكي از دلايل به وجود آمدن اين گرما ، اصطكاك زياد بين قطعات مي باشد و تماس سخت و مكرر آن هاست كه به توليد گرما ختم مي شود ؛ از نمايي ديگر ، يكي از دلايلي كه ماشين آلات پس از چند سال بازدهي اوليه خود را از دست مي دهند ، مصرف بيشتر سوخت براي به حركت درآوردن قطعاتي روي يكديگر است كه مستهلك شده و سطوح صيقلي اوليه خود را ندارند . لذا از سيستم روغن كاري براي كاهش اين اصطكاك استفاده مي شود كه به افزايش سرعت حركت قطعات ، كاهش مصرف سوخت و افزايش بهره وري مي انجامد.


مولد گاز سوز

ديزل ژنراتور

ديزل ژنراتور يا موتورهاي مكانيكي توليد انرژي الكتريكي

۱۶ بازديد

ديزل ژنراتور يا موتورهاي مكانيكي توليد انرژي الكتريكي ، از دو قسمت ديزل ( موتوري مكانيكي كه انرژي سوخت هاي فسيلي را به انرژي مكانيكي يا حركتي تبديل مي كند ) و ژنراتور ( يا مولدي كه انرژي مكانيكي را به نيروي الكتريكي و برق تبديل مي كند ) تشكيل شده است . ديزل ژنراتور ها ، با توجه به ابعادشان قادر هستند تا برق لازم براي روشن ماندن يك لامپ تا برق مصرفي يك شهر بزرگ را تامين نمايند . ديزل ژنراتور ها معمولا در اماكني مورد استفاده قرار مي گيرند كه به شبكه انرژي ( مانند برق شهري ) دسترسي ندارند و يا نيازمند تقويت آن هستند . از مهمترين اين اماكن مي توان به ادارات ، مجتمع هاي مسكوني بزرگ و حتي قطار و كشتي ها اشاره كرد . ديزل ژنراتور معمولا به دسته هاي مولد اضطراري ، مولد دائم ، مولد پايه ، و مولد چند منظوره تقسيم مي شوند . مولد اضطراري يا استندباي ، همانطور كه از نامش پيداست ، وظيفه تامين برق در هنگام قطع جريان اصلي را دارد . اين نوع ديزل ژنراتور در 2 حالت « شروع كار به هنگام قطع جريان اصلي » و « كار به موازات جريان اصلي با انرژي كم » در بازار موجود مي باشند كه هريك بنا به ويژگي هاي ساختاري ، توانايي و شركت سازنده اش رتبه بندي مي شوند . مدل بعدي ديزل ژنراتورها مولد هاي دائمي هستند كه توانايي توليد برق با جرياني ثابت را دارند . مولد هاي پايه دسته اي از ديزل ژنراتورها هستند كه در اماكني كه نياز فصلي و موقتي به برق دارند ( مانند كارگاه هاي دور افتاده ) مورد استفاده قرار مي گيرند . دسته آخر مولد ژنراتور هم مولدهاي چند منظوره مي باشند كه داراي ويژگي 2 گروه قبلي ( دائمي و پايه ) در خود بوده و بنا به نياز در نقش هريك قابل استفاده مي باشد . اين ژنراتور با توجه به ويژگي هاي كاربردي و فيزيكي خود ، بسيار مقرون بصرفه مي باشد.
يكي از روش هاي محبوب استفاده از ديزل ژنراتور ها ، اتصال موازي آن ها به يكديگر مي باشد كه به اصطلاح به آن «جزيره» مي گويند . اين جزيره ها كه از اتصال 5 تا 25 مولد بوجود مي آيند ، بدون وابستگي به شبكه برق ،داراي قدرت زياد ، نوسان كم و بسامد ، شدت جريان و فازي يكسان مي باشند .
از مهمترين اجزاي ديزل ژنراتور مي توان به شاسي مولد ، كانوپي سايلنت ( اطاقك محافظ كاهش آلودگي صوتي و ضربه ) ، سيستم‌هاي مولد گرما و كنترلي نام برد ؛ همچنين كمپاني هاي كاترپيلار ، لروي ، سومر ، مكالته ، لينز ، استامفورد و
اي وي كي از پرچمداران توايد اين مولدها مي باشند